Skip to content

Wpływ ilości i intensywności ćwiczeń na lipoproteiny osocza

3 miesiące ago

625 words

Zwiększona aktywność fizyczna wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych, prawdopodobnie dlatego, że prowadzi do poprawy profilu lipoprotein. Jednak ilość treningu fizycznego potrzebnego dla uzyskania optymalnych korzyści nie jest znana. W prospektywnym, randomizowanym badaniu badaliśmy wpływ ilości i intensywności ćwiczeń na lipoproteiny. Metody
W sumie 111 siedzących, z nadwagą mężczyzn i kobiet z łagodną do umiarkowanej dyslipidemią zostało losowo przydzielonych do udziału w badaniu przez sześć miesięcy w grupie kontrolnej lub przez około osiem miesięcy w jednej z trzech grup ćwiczeń: ćwiczenia o wysokiej intensywności i wysokiej intensywności, kaloryczny ekwiwalent joggingu 20 mi (32,0 km) na tydzień przy 65 do 80 procentach szczytowego zużycia tlenu; ćwiczenia o niskiej intensywności i wysokiej intensywności, odpowiednik joggingu 12 mil (19,2 km) na tydzień przy 65 do 80 procentach szczytowego zużycia tlenu; lub ćwiczenie o niskiej lub umiarkowanej intensywności, odpowiednik chodzenia po 12 mil tygodniowo przy 40 do 55 procentach szczytowego zużycia tlenu. Badani byli zachęcani do utrzymywania podstawowej masy ciała. 84 osób, które zastosowały się do niniejszych wytycznych, posłużyło za podstawę do przeprowadzenia głównej analizy. Szczegółowe profilowanie lipoprotein przeprowadzono za pomocą spektroskopii jądrowego rezonansu magnetycznego z weryfikacją przez pomiar cholesterolu w podfrakcjach lipoprotein.
Wyniki
Korzystny wpływ ćwiczeń na różne zmienne lipidowe i lipoproteinowe widać było najwyraźniej przy dużej ilości ćwiczeń o wysokiej intensywności. Duża ilość ćwiczeń spowodowała większą poprawę niż mniejsze ilości ćwiczeń (w 10 z 11 zmiennych lipoprotein) i zawsze była lepsza od warunku kontrolnego (11 z 11 zmiennych). Obie grupy ćwiczeń o niższej wartości zawsze miały lepsze odpowiedzi niż grupa kontrolna (22 z 22 porównań).
Wnioski
Największa ilość tygodniowych ćwiczeń, przy minimalnej zmianie masy ciała, miała szerokie korzystne działanie na profil lipoproteinowy. Ulepszenia były związane z ilością aktywności, a nie intensywnością ćwiczeń lub poprawą sprawności.
Wprowadzenie
Zwiększona aktywność fizyczna i sprawność fizyczna są jednoznacznie związane ze zmniejszeniem ryzyka choroby sercowo-naczyniowej, 1-5, ale optymalna intensywność lub ilość ćwiczeń niezbędnych do zmniejszenia ryzyka lub czynników ryzyka nie jest znana. Ze względu na pozornie sprzeczne informacje 1-3 są niejasne zalecenia dotyczące ćwiczeń, które przynoszą określone korzyści zdrowotne. Pomimo wagi tej kwestii, nie przeprowadzono żadnych badań prospektywnych badających wpływ różnych ilości i intensywności ćwiczeń.
Chociaż wiadomo, że regularne ćwiczenia zmniejszają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, kompleksowe przeglądy6,7 wskazują, że wysiłek fizyczny ma niewielki wpływ na stężenie cholesterolu całkowitego lub cholesterolu o niskiej gęstości (LDL), a jedynie minimalny i niespójny korzystny wpływ na lipoproteiny o dużej gęstości ( HDL) stężenia cholesterolu.6 W związku z tym istnieją dwa braki w obecnej wiedzy w tej dziedzinie. Po pierwsze, zdolność do wyciągania wniosków na temat związku pomiędzy ćwiczeniem a lipidami jest zaburzona przez brak prospektywnych, randomizowanych badań wysiłkowych porównujących co najmniej dwie różne ilości ćwiczeń6. Po drugie, jest teraz jasne, że stężenia cząstek LDL, małe LDL cząsteczki, duże cząsteczki HDL i duże cząsteczki lipoprotein o bardzo niskiej gęstości (VLDL) są lepszymi wskaźnikami ryzyka sercowo-naczyniowego niż elementy tradycyjnego profilu lipidowego.
Celem badań interwencji ukierunkowanej redukcji ryzyka poprzez zdefiniowane ćwiczenia (STRRIDE), randomizowane, kontrolowane badanie kliniczne, było zbadanie wpływu ilości i intensywności ćwiczeń na czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych u mężczyzn z nadwagą i otyłych łagodna do umiarkowanej dyslipidemia
[przypisy: msw szpital, leki na receptę apteka internetowa, prady traberta ]
[patrz też: msw szpital, dyżury aptek brzeg, endometrium niejednorodne ]

0 thoughts on “Wpływ ilości i intensywności ćwiczeń na lipoproteiny osocza”