Skip to content

Od Oderwanego Oderwania do Empatii: Humanizująca praktyka medyczna ad

1 miesiąc ago

611 words

W starożytnej Grecji emocje lub namiętności były postrzegane jako przeciwieństwo rozumu. Rozum, w tym ujęciu, jest mentalną cechą odróżniającą od emocji, odczuć i woli. Filozofowie nadal spierają się o to, jaki powód faktycznie istnieje. W radzeniu sobie z codziennym życiem, lepiej jest myśleć, myśleć i jak to działa, łącząc informacje i tworząc je w propozycjach – wypowiedziach, które można zestawiać logicznie w kierunku sądu lub konkluzji. Nie ma sensu logiczne myślenie, na jakim materiale ma pracować; działa równie dobrze jak faktyczny, mistyczny, irracjonalny i biochemiczny. Kiedy więc Halpern tłumaczy wielokrotnie, że emocje są irracjonalne – powszechny pogląd sięgający Platona – nie jest zbyt użyteczny. O czym powinniśmy myśleć (lub z) emocjami, które Halpern chce, abyśmy się zajmowali, jeśli nie mają żadnej logicznej podstawy – szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że wszystkie znaczenia, pojęcia, których używamy do interpretowania świata, przedmioty, wydarzenia, relacje, ludzie i okoliczności obejmują emocje wraz z ich treścią poznawczą. Coraz więcej jest dowodów na to, że emocje mają charakter oceniania (patrz na przykład niedawna encyklopedyczna Upheavals of Thought Marthy Nussbaum [Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press, 2001]). Z dala od irracjonalności , są one rodzajem faktów generowanych przez reakcje na świat – całkowicie rozsądnym podłożem dla myśli. Na przykład odpowiedź poznawcza Mam raka plus emocjonalna reakcja lęku, rejestracja tego, czym jest i nasza ocena tego. Dla osób opiekujących się pacjentami wiedza o nie tylko brutalnych faktach, które dotyczą ich choroby, ale także o emocjach, jakie te fakty generują w sobie, daje wgląd w to, gdzie pacjenci stoją w związku z chorobą. Emocje, które pacjenci wzbudzają wśród lekarzy, mają również charakter oceniania i mówią lekarzom wiele o pacjentach, o nich samych io ich związku.
Najlepszy rozdział w książce omawia pojęcie, znaczenia, zastosowania i osiągnięcia empatii klinicznej. Bardzo przydatna jest recenzja różnych sposobów zrozumienia empatii przez Halperna. Odrzucając modele afektywnego łączenia (które są powszechne wśród psychoanalityków) i oderwanego wglądu, rozwija swoją własną teorię, że empatia jest rozumowaniem emocjonalnym. Zgodnie z tym poglądem, empatyzator jest w stanie rezonować emocjonalnie z, ale pozostajemy świadomi tego, co jest odrębne w doświadczeniu pacjenta. Ten model wymaga zdolności do wyobrażenia sobie, jak to jest odczuwać coś.
Doświadczenie sugeruje jednak, że żaden model empatii nie wystarcza. Potrzebna jest chęć podzielenia się doświadczeniem pacjenta lub emocjami; jeśli to pragnienie jest obecne, jakiekolwiek narzędzia, które masz pod ręką – scalanie afektywne, wgląd z przeszłych doświadczeń, niezwykle bliska dbałość o pacjenta, kreatywny udział w doświadczeniu pacjenta, wszystko, co wydaje się pomocne – wykona zadanie. Jednocześnie lekarz musi zawsze pamiętać, jako ochronę przed niekiedy groźną bliskością empatii, że jest lekarzem pracującym. Nawet gdy lekarze są najbardziej empatyczni, to nie jest tak samo jak bycie wśród członków rodziny lub bliskich przyjaciół: wciąż są lekarzami Ten rozdział jest wart czytania.
Ogólnie rzecz biorąc, jest to ważna książka. Polecam go lekarzom i członkom wydziałów medycznych, dla których ważna jest ich tematyka. Jest to poważny esej na temat subiektywności, temat, o którym więcej będziemy widzieć w nadchodzących latach. Spłaca pracę czytania.
Eric Cassell, MD
Weill Medical College of Cornell University, Nowy Jork, NY 10021
[email protected] com
[hasła pokrewne: studia lekarskie ile lat, gabinet stomatologiczny warszawa, hartman opatrunki ]
[więcej w: sonoforeza przeciwwskazania, gumtree nowy sącz, olx orzesze ]

0 thoughts on “Od Oderwanego Oderwania do Empatii: Humanizująca praktyka medyczna ad”